Segítő kézikönyvek a segítő kezet nyújtóknak

 

 

Október lévén javában itt időzik – egyelőre kellemesen és hosszan nyújtózkodva – az ősz. A még zöldellő levelek emlékeztetnek a nyárra, amelynek hevében majdnem a körmünkre égett két nagyobb munka. Szerencsére azonban az augusztusi sürgető határidő ihletésében mégiscsak sikerült teljesíteni a szinte lehetetlennek látszó feladatot: két kézikönyvet írtunk Hegedűs Judittal. Mindkettőt ugyanannak a projektnek a keretében. Az egyiket vagyonkezelőknek, a másikat pedig rendőröknek.

„Az ügyfélszolgálati munkatárs mint segítő”

A Kisfalu Józsefvárosi Vagyongazdálkodó Kft. a Magdolna Negyed Program III. T1/4 fejezetében 2014–15-ben valósította meg a vagyonkezelő munkatársainak szociális és kommunikációs továbbképzését.

Az előkészítő szakaszban az igényfelmérés közel egy hónapon át rendszeres és módszeres találkozásokat jelentett az egyes szakterületeken dolgozó kollégákkal, az ügyfélszolgálati irodákon és a terepen egyaránt. Ez komoly alapot adott a képzendő kollégák motivációjának felkeltéséhez és ahhoz, hogy a képzés szakmai tartalmát a lehető legadekvátabban tudjuk összeállítani.

2014. szeptember 26–28. között Esztergomban egy kihelyezett tréningre is sor került, 14 résztvevővel. Erről itt is írtam körülbelül egy évvel ezelőtt. Álomtréning Esztergomban.

Az utánkövetés mintegy négy hónapos szakasza már a tervezéskor bekerülhetett a folyamatba. Ez mindig a képzés hatékonyságát, hatásának fenntarthatóságát segítő körülmény. A kihelyezett képzésen megismert, megtanult, átismételt és gyakorolt készségek kipróbálására, azok hatásának ellenőrzésére és a részt vevő kollégák tapasztalatainak megosztására jó lehetőséget biztosítottak az igény szerint, szakterületenként megtartott konzultációk. Ezek egyúttal személyes motivációjuk további megerősítését is szolgálták, valamint közvetlenül az egymás iránti, közvetve pedig a munkavégzés iránti elkötelezettségüket ismételten erősítették. A konzultációk során egyértelműen jelezték ennek hasznát, jelentőségét. Szívesen éltek az esetmegbeszélések adta lehetőségekkel, bátran, nyíltan és az egymás, illetve az irántunk is megnyilvánuló bizalommal mondták el élményeiket és további képzési igényeiket.

A képzések és az utánkövetés során a résztvevők megerősítették azt az eredeti igényt, amely már a tervezési szakaszban felvetődött, hogy a munkavégzéshez szükséges legfontosabb tudnivalókat, technikákat jó lenne írott formában is kézhez kapni az ügyfélszolgálati munkatársaknak. Sokat segítene nekik a hétköznapokban, ha az asztalukon lenne, és afféle kézikönyvként fellapozhatnák, amikor épp egy kis tanácsra, összegzésre, ötletre, vagy egy kis emlékre, motivációra volna szükségük egy-egy nehéznek, hovatovább megoldhatatlannak látszó eset kapcsán.

A 40 oldalas kézikönyv tehát elkészült, és röviden ugyan, de foglalkozik az ügyfélszolgálati munkatársak segítő szerepével, a magas színvonalú munkavégzésükhöz szükséges kommunikációs készségekkel, a tipikusan segítségre szoruló ügyféltípusokkal és a velük való bánásmód elsajátításával.

„A szomszédsági rendőr mint segítő” 

A Magdolna Negyed Program III. T3/2 fejezetében 2013 decembere és 2015 májusa között valósult meg a Szomszédsági Rendőr Program. Ennek keretében a kerületi kapitányság e programban részt vevő mintegy 30 ún. szomszédsági rendőre párosával mindennapos, 10 órás gyalogos járőri szolgálatot lát el a negyed területén. Az itt végzett munkájuk színvonalának emelése céljából a projekt ideje alatt havonta egy alkalommal 2×3 órás önismereti, kommunikációs, konfliktuskezelési és szociális érzékenyítő képzésen és konzultáción vettek részt.

A szomszédsági rendőrök képzésének előzményei 2008-ra nyúlnak vissza. Az MNP II. részeként megvalósuló hasonló című képzés 2008 augusztusa és 2010 májusa között zajlott. Az akkori tapasztalatok jó kiindulópontot adtak ahhoz, hogy jelen képzés szakmai tartalmát a lehető legadekvátabban tudjuk összeállítani. Ugyancsak sokat lehetett építeni a járőrszolgálatban részt vevő rendőrök teljes körében végzett felmérés eredményeire. Ebben feltártuk a képzésben részt vevők szomszédsági szolgálattal kapcsolatos motiváltságát, a közösségi és problémaorientált rendészettel kapcsolatos szakmai ismereteit és a kommunikációs és konfliktuskezelési képességeiket, ismereteiket.

Egy-egy téma feldolgozása alkalmanként 6 órát vett igénybe, ami összesen 114 órát jelentett. Ez azért nem kevés, ennyi idő alatt már lehet eredményes a tanulás. A képzések tapasztalatainak és hatékonyságának vizsgálatát a projekt végén egy összehasonlító értékelésben tettük meg. A kollégák visszajelzései megerősítettek minket abban, hogy érdemes ilyen képzéseket tartani.

A képzéssorozat alkalmanként 6–10 fős csoportokban, 16 hónapon át havi rendszerességgel zajlott, egy-egy önálló, de folyamatosan egymásra épülő témát feldolgozva. A foglalkozásokat döntően a BRFK VIII. kerületi rendőrkapitányság épületében tartottuk. Alkalmanként a rendőrökhöz társultak társasházi házfelügyelők és a Kisfalu Józsefvárosi Vagyongazdálkodó Kft. munkatársai is. Jelenlétük a rendőröknek is érdekes és hasznos volt: alkalom nyílt megismerkedniük egymással, hiszen sok problémás ügyön együtt dolgoznak. Háromszor külső helyszínen tettünk egy-egynapos szakmai látogatást: a tököli börtönben, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karán.

A 2015 márciusában, áprilisában és májusában esedékes foglalkozás alkalmanként 6 óráját egy kihelyezett 18 órás záró tréning formájában tartottuk meg, amelyre 2015. május 12–13-án került sor Pécsett. A Pécsi Rendőrkapitányság közösségi rendőrei láttak minket vendégül, és adták át azokat a tapasztalatokat, amelyeket egy innovatív közösségfejlesztő és egyben közbiztonsági problémafeltáró módszer, a Police Café révén az elmúlt egy évben szereztek. Erről a kihelyezett képzésről itt is beszámoltam egy bejegyzésben Police Café Budapest–Pécs, de a kézikönyv egy alfejezetét is külön ennek a módszernek szenteltük. A közel 100 oldalas kézikönyvben a szomszédsági rendőr szerepén keresztül bemutattuk a közösségi/szolgáltató rendészet filozófiájának lényegét; foglalkoztunk a nehéz ügyfelekkel való kommunikációval; a munkavégzéshez szükséges kompetenciákkal, kommunikációs technikákkal, ezek fejlesztési lehetőségeivel; a rendőri munka örömeivel és nehézségeivel, az ezekkel való megküzdés módszereivel.

Bízunk benne, hogy e két kiadvány valóban minden résztvevő, sőt talán a téma iránt érdeklődők kezébe is eljut, és segít újragondolni a hétköznapi munkavégzésben szükséges tudni- és tennivalókat.

Kedves VIII. kerületi vagyonkezelők és rendőrök! Ezúton is kívánunk nektek sok sikert a munkátokban! És köszönjük, hogy olyan sokat tanulhattunk tőletek!