Tanulmányajánló XVII. – 3 in 1

 

Komáromi szimpóziumkötet fotó

Van az a mondás, hogy „ha egy ajtó bezárul, valahol egy másik kinyílik”. Itt most nem is egy, hanem mindjárt három. Amikor az ember épp egy zárt ajtó előtt toporog, tanácstalankodik, netán szomorkodik, nem könnyű erre gondolnia. De ha mondják neki, hogy emelje csak fel a fejét, nézzen szét, sőt, ha egyenesen rámutatnak a közelben lévő nyitott ajtóra, és ha hozzá mindez nem egyszer, de sorozatosan fordul elő vele, előbb-utóbb csak elhiszi, hogy van valami ebben a bölcsességben.

Tanulom én is a leckét, és azt, hogy ne csak mondogassam, de higgyek is abban, hogy minden úgy van jól, ahogyan van, hiszen sokszor nem véletlenül van éppen úgy. Legfeljebb akkor és ott még nem válik láthatóvá az egyértelmű ok. Aztán amikor utólag rádöbben az ember, és összeáll az addig darabjaiban szanaszét heverő mozaik, lehet örvendezni.

Éppen ez történik most, ráadásul nem is szimpla az öröm, hanem mindjárt tripla. Három hete Komáromban rendőrökkel Caféztam, most meg az ugyanott, a Selye János Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszékének gondozásában egy szimpóziumkötetben megjelenő három olvasmányt is ajánlhatok egy füst alatt. S az is kiderül, mi – és persze ki – köti össze őket.

 

 

  1. Molnár Katalin – Uricska Erna: Tanulás 4D-ben. Diskurzus a digitális didaktikai diverzitásról

 

 

2021 tavaszán az alcímben a fenti négy idegen szót tartalmazó 4D című kötet már több volt jámbor óhajnál. A szakmai honlapomon nemcsak a saját, de a vendégírások is egyre-másra szaporodtak, és látszott, hogy gyönyörű láncszemek lesznek egy készülő ékszeren. Egy neveléstudományi konferencia hallgatóságát Ernával be is avattuk a műhelymunka néhány kulisszatitkába. Bizonyára meglepte a terv azokat, akik a napló- és vendégnapló-bejegyzéseket is kedves, de múló hóbortnak gondolták. A bejelentést, hogy a kötet hamarosan elkészül, meglepetésnek is szántuk. Június végén le is zártam a kéziratot. Hogy aztán onnantól kezdve fél évbe telt, míg megjelent, az már egy másik történet, de ennek már semmilyen jelentősége nincs. Az előadásból gyorsan és élvezettel készítettük el a közös tanulmányt. A hét és fél hónapos időszakot felölelő karanténnapló megszületését pszichológiai és irodalomelméleti keretbe illesztettük, illetve a gyűjtemény hatvankét szerzőjének összetételét alávetettük egy kis számszaki elemzésnek is. Ebből aztán helyre kis kutatási beszámoló lett, ami azonban a konferencia kötetéből kiszorult. Kaptunk egy szűkszavúan sajnálkozó elutasító levelet, és már majdnem elkeseredtünk, amikor – ugyanazon a napon – érkezett egy megkeresés. A mostani három szöveget tartalmazó tanulmánykötet szerkesztője, Istók Béla érdeklődött nálunk Ernával, nincs-e véletlenül valami elfekvő írásunk a karanténidőszak alatti digitális oktatás témakörében, amit még betehetnének a gyűjteményükbe. Nagyon örülnének neki. Láss csodát: éppen volt. Azt hiszem, nem kell magyarázni, miért ujjongtunk mi is. Az új ajtó, ugyebár. Így esett tehát, hogy immár hozzáférhető a 4D című kötet keletkezéstörténetét tudományos igénnyel is feldolgozó tanulmányunk, amelyet szeretettel ajánlunk az érdeklődőknek. A szerkesztőknek pedig köszönjük szépen a lehetőséget, és ezúton is gratulálunk a kötetükhöz.

 

***

 

Molnár Katalin – Uricska Erna: Tanulás 4D-ben. Diskurzus a digitális didaktikai diverzitásról. In: Online oktatás – kontaktoktatás. Edukációs folyamatok és a Covid19. Az SJE TKK Magyar Nyelv és Irodalom Tanszéke mellett működő Variológiai Kutatócsoport X. nemzetközi tudományos szimpóziumának tanulmánykötete. Szerkesztette: Istók Béla – Simon Szabolcs, Komárom, 2021., 124–138. o.

 

 

  1. Molnár Katalin: Online könyvbemutató Komáromban

 

 

Uricska Erna CoviDictionary című karanténszótárának könyvbemutatóját még 2021 kora tavaszára terveztük, de sok minden miatt sajnos elmaradt. Ám ami késik, nem múlik alapon kivártuk a sorát ennek is. A szótár előbb lett kapós külföldön, mint itthon, ami angol egynyelvűségének legalább annyira köszönhető, mint a mi tulajdonképpeni identitásunknak. Nyelvészek közt ugyanis hamarabb látszik egy olyan gyűjtőmunka értéke, ami egy szótárkészítéshez szükséges. A komáromi Selye János Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszéke kapva kapott az alkalmon, és 2021. november 11-én – stílszerűen online – fórumot adott a könyvecske bemutatójának. Innen pedig már két lépésből megvolt ez a most megjelent cikkecske. Mint krónikás ugyanis még aznap este megosztottam az élménybeszámolót a honlapomon. A könyvbemutató szervezője is Istók Béla volt. Olvasván a beszámolót, lelkesen és csodálkozva kérdezte, hogy lehet ilyen gyorsan hírt adni valamiről. Aztán Erna elárulta neki, hogy a blogger kicsit előre dolgozott, és az esemény után közvetlenül „már csak” a friss élményt kellett hozzáírnia. Béla a szövegre szinte azonnal lecsapott, és megkérdezte, szerkesztett és bővített változatban beletehetnék-e az éppen megjelenés alatt lévő, Online oktatás – kontaktoktatás. Edukációs folyamatok és a Covid19 című tanulmánygyűjteményükbe. Nyilván gondolkodás nélkül mondtam igent. Így hát a kellemes komáromi könyvbemutató híre most ilyen formában is olvasható.

 

***

 

Molnár Katalin: Online könyvbemutató Komáromban. In: Online oktatás – kontaktoktatás. Edukációs folyamatok és a Covid19. Az SJE TKK Magyar Nyelv és Irodalom Tanszéke mellett működő Variológiai Kutatócsoport X. nemzetközi tudományos szimpóziumának tanulmánykötete. Szerkesztette: Istók Béla – Simon Szabolcs, Komárom, 2021., 236–240. o.

 

 

 

  1. Csóka Erik: Az első „karantév” angol szótáráról

 

 

Amikor Ernával sajtó előtt megkaptuk a szimpóziumkötetet egy utolsó korrektúrára, egyszer csak a fenti címre bukkantunk. És micsoda új kifejezés: ’karantév’! A recenzenst is szóalkotásra ihlette a bemutatása tárgyául választott opusz. Ez nemcsak öröm, de nyelvészek közt igazán hatásos belépő. Miként a nem csupán a szótár bemutatására szorítkozó rövid tanulmány is. A komáromi egyetem negyedéves hallgatója ugyanis mindjárt egy kis összehasonlító vizsgálatot is kanyarított a vírusnyelv magyar és angol nyelvű kifejezéseinek jelentései, keletkezésük módjai között. Kiderül, hogy tetszik neki a kiadvány külleme is, amiért Timár Andrásnak azóta is hálás a szótárszerző. Sőt, személyemben a szerkesztő is, főleg, hogy az azóta megjelent 4D kötetének borítóját is ugyanaz a kéz tervezte. Csóka Eriknek tökéletesen sikerült megfejtenie a szótár címlapján szereplő kép és a használt színek szimbolikáját. És az is kedves gesztus, ahogyan a recenzens – utalva a készülő második kötetre – stílszerű jó kívánsággal zárja sorait: „Nagy érdeklődéssel várom a COVIDictionary bővített változatát, ennek megírásához pedig jó egészséget és sok kitartást kívánok a szerzőjének.”

Coming soon – mondanám stílszerűen. És mondom is.

 

***

 

Csóka Erik: Az első “karantév” angol szótáráról. In: Online oktatás – kontaktoktatás. Edukációs folyamatok és a Covid19. Az SJE TKK Magyar Nyelv és Irodalom Tanszéke mellett működő Variológiai Kutatócsoport X. nemzetközi tudományos szimpóziumának tanulmánykötete. Szerkesztette: Istók Béla – Simon Szabolcs, Komárom, 2021., 83–87. o.