Könyvajánló II.

Pedagógiai módszertani ismeretek a közszolgálati pályaorientációs képzés oktatói számára

 

2018 a nagyobbacska képzéssorozatok éve is volt. Ezek sorában írtam itt a rendészeti pályaorientációs képzésben oktató rendőrök és tanárok egynapos pedagógiai módszertani (tovább)képzéséről, s arról, hogy mennyire szerettük ezt kedves trénertársammal. Talán nemcsak mi, a 150 résztvevő többsége is azt jelezte: örültek a tanultaknak, köszönték, de kevés volt, kérnének még. Ki tudja, 2019 mit hoz ezen a téren, mert bár volt ígéret a folytatásra, két formában is (módszertani konzultációk és rendészeti szakmai tréningek), egyelőre a szokásos januári csend ezt a témát is körüllengi.

Amíg téli álmot alszik a projekt, én addig sem tétlenkedek, s lassacskán töltögetem ezt a megjelent írásaimról szóló Olvasósarkot.

A rendészeti pályaorientáció helyzete az elmúlt több mint húsz évben sokat változott. A mai helyzetig vezető folyamatokat feltáró komoly kutatómunka 2017-ben ugyan lezárult, de az összegző tanulmány még nem jelent meg. Az oktatóknak készített tananyag viszont már publikus. Bizakodó lévén, talán hamarosan a kutatási eredményeket összefoglaló kötetről is beszámolhatok.

A pályaorientációs képzésre manapság, amikor a szakemberhiány a rendészeti munkaerőpiacon is egyre nagyobb gondokat okoz, nagy szükség lenne. Ehhez képest még mindig nem kap olyan mértékű és minőségű támogatást, amely elegendő lenne ahhoz, hogy sokkal több tanuló akarjon rendészeti pályára lépni. Hiába elkötelezett a legtöbb oktató. Mivel egy részük „csak” rendészeti szakember lévén, nem rendelkezik tanári végzettséggel, eszköztelennek érzik magukat a mai középiskolás korosztályok motiválásában.

A versenyképes közszolgálat személyzeti utánpótlásának stratégiai támogatása című projekt részeként éppen erre az igényre szerettünk volna valamilyen módon reagálni. A képzés speciális célközönségére szabott módszertani alapvetéseket a digitális nemzedék által hozott új kihívások, a motiváció és ösztönzés, a tanulási keretek, a tanulási folyamat megszervezése, a visszajelzések és a fejlesztő értékelés, a tanulási-tanítási technikák és a forráskezelés taglalásán keresztül közelítettük meg. Ahány fejezet, annyi szerző, annyiféle személyiség, de a motivációnk, a koncepciónk és a szándékunk közös volt: használható segítséget adni azoknak az oktatóknak a kezébe, akik néha elveszve érzik magukat a tanítás dzsungelében. Szerzőként és oktatóként valamennyien valljuk, mert tapasztaljuk: van kiút! Ajánljuk hát kiadványunkat mindazoknak, akik a saját magukban rejlő, sokszor kiaknázatlan lehetőségekből adódó megoldásokra kíváncsiak.

***

Belényesi Emese – Budaváriné Béres Erzsébet – Molnár Katalin – Pallai Éva – Stréhli-Klotz Georgina: Pedagógiai módszertani ismeretek a közszolgálati pályaorientációs képzés oktatói számára. Szerk.: Stréhli-Klotz Georgina. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest, 2018., 118 oldal

A könyv pdf formátumban letölthető itt.