Nem digitális napló 19. rész – Az oktató személyisége mint motiváló erő

 

Kedves Naplóm!

Az egyetem Kreatív Tanulási Programja már többedik alkalommal biztosít lehetőséget arra, hogy egy-egy napon az oktató kollégák ne csak közvetlenül a hallgatókkal, hanem kicsit önmagukkal és egymással is foglalkozhassanak. Kell ez nagyon.

A vizsgaidőszak kellős közepén, 2023. május 31-én és június 1-jén – még éppen pedagógusnap előtt – jöttünk össze e célból. Bár ilyenkor már mindenki félig a nyári pihenésre készül, az utolsó erőinket összeszedve kellemesen töltöttük a „Motiválás, az oktató személyisége” című műhelyre szánt fél napot. A mindvégig aktívan közreműködő tizenkét kolléga a visszajelzések alapján sok új tudást, élményt szerzett, és sikerült jobban megismerniük egymást is. Különösen értékesnek tartották, hogy az államtudományi, hadtudományi és rendészettudományi kar tapasztalatait is összevethették.

A bemutatkozó körben asszociációs kártyák segítségével a résztvevőknek a tanuláshoz való saját viszonyukat kellett megosztaniuk egymással. Ezt azért volt fontos kimondanunk, mert ahogyan mi magunk viszonyulunk a tanuláshoz, az jelentős befolyással van arra, mit gondolunk arról, mások hogyan tanulnak, és arra, hogy ehhez mi magunk hogyan tudunk a leghatékonyabban hozzájárulni.

Majd összegyűjtöttük azokat a hozzávalókat, amelyek a tanár személyiségének részeként biztosan hatással vannak a tanulókra. Egy-egy saját példával, jó gyakorlattal is illusztráltuk az elmondottakat, aminek vázlata látható a táblánkról készült alábbi fotón.

 KTP workshop táblakép

A záró körben pedig olyan egykori tanárainkat, mestereinket, mentorainkat idéztük fel, akik a személyiségükkel hatottak ránk a tanulmányaink, a pályánk során. Ők a „legendák”. Milyen véletlen, hogy ezzel a gondolattal erősen összecseng Mérő Lászlónak „A tökéletes tökéletlenség” című könyvéből származó idézet:

„Ha iskolaigazgató lennék, először is szerződtetnék néhány nagy tanáregyéniséget. Kerül, amibe kerül – és nem is kerülne annyira sokba. Valamivel több pénzért és főleg: sokkal több tanítási szabadságért majdnem minden tanár hajlandó lenne eljönni az iskolámba. Az már mindegy lenne számomra, milyen szakos az illető, majd olyan tagozatokat indítok, amikhez találtam „nagy tanárt”, egy nagy formátumú tanáregyéniséget, akitől a diákok nemcsak a szaktárgyát sajátítják el, hanem aki egész életszemléletével, életvitelével, a dolgokhoz való hozzáállásával példát mutat számukra.

A szak azért mindegy, mert egyáltalán nem lennék tekintettel a munkaerőpiac igényeire, amely ma ilyen képzettséget igényel, holnap olyat, de leginkább olyan embereket, akik a tudásukat arra képesek használni, amire épp most van szükség. Aki azt hirdeti, hogy garantáltan piacképes tudást nyújt, az a holnap munkanélkülijeit képzi. A „naprakész, azonnal alkalmazható tudás” mindig tegnaprakész akkor is, ha ma még talán valóban jó eséllyel juttat munkahelyhez – igaz, nem a legnívósabb fajtához, mert ott már ma is mást kell tudni, mint tegnap, amikor a „naprakész” tananyagot összeállították.

Aki szülő, az tudja, hogy egy gyerek nagyon hosszú projekt. Egy gyerek akár 80-90 évig is elél. Ezalatt a világban alapvetően megváltoznak a megoldandó problémák. A ma iskolájában olyan problémák megoldására kell felkészíteni a gyerekeket, amelyekről ma még azt sem tudjuk, hogy problémák. A nagy tanár olyan általános élet- és munkaszemléletet ad a diákjainak, amivel képesek egészen különböző területeken is megállni a helyüket, olyanokon is, amikről konkrétan semmit sem tanultak az iskolában.”

Szívemből szólnak a fenti sorok.

De képzeld, ezzel nem volt vége! Egy „bónusz műhelyt” is igénybe vett az Államtudományi és Nemzetközi Kar Civilisztikai Tanszékének kis oktatói gárdája ugyanebben a témában. Bevallom neked, hogy megkeresésük igen jólesett, s vállaltam is szívesen, hogy 2023. június 19-én egy délelőttöt velük töltök. Egy negyedórás szünettel három órán keresztül dolgoztunk. Szó szót követett, ment a közös gondolkodás az örökzöld témáról: mennyit számít a tanár személyisége. Igencsak magukkal ragadott az energiájuk, érdeklődésük – mondtam is nekik, hogy örülök, hogy még jobban felpörgettek, különösen így a tanév végén, utolsó előtti „bevetésként”. Utolsóként ugyanis a jövő héten még lesz egy kis záróvizsgáztatás. Arról is mesélek majd neked, mert olyat már rég csináltam…

***

A 2023. május 31-i workshopról az egyetem honlapján olvasható egy összefoglaló.

 

videós összeállítás ugyanarról a napról pedig itt látható.